Leestijd ca. 5 min.
Je hebt een geweldig idee, een oplossing waar veel mensen baat bij zullen hebben of een concept dat - zonder twijfel - razend populair gaat worden. Je zou liever vandaag nog dan morgen investeren in dit top idee, maar twee belangrijke vragen houden je tegen:
Hoe kun je de investering in jouw app terugverdienen?
En welk verdienmodel levert je de meeste winst op?
Dat mensen geld over hebben voor jouw app, dat weet je zeker. Maar hoeveel? En hoe vaak? En op welke manieren kan een app nog meer geld in het laatje brengen? Kortom: welke app verdienmodellen zijn er en welk model past het beste bij jouw idee?
In dit artikel zetten we de verschillende app verdienmodellen voor je op een rijtje, met hun voor- en nadelen. Zo helpen we je te bepalen welk verdienmodel het meest winstgevend is voor jouw app.
Er zijn verschillende manieren waarop je geld kunt verdienen met een app. Je kunt met een app een dienst aanbieden op basis van een abonnement of je kunt met een app een oplossing bieden waarvoor mensen éénmalig betalen. Sommige apps lenen zich bij uitstek voor advertenties. Andere apps leveren het meeste op wanneer gebruikers eerst een gratis versie kunnen downloaden, met de mogelijkheid om daarna te betalen voor extra’s.
Bij DTT helpen we je graag te bepalen welk verdienmodel het beste past bij jouw idee. We nemen de markt onder de loep, bepalen de kansen en kijken naar de toekomstmogelijkheden. Vervolgens stellen we samen vast welk verdienmodel het beste aansluit en de meeste winst zal opleveren. Op de korte en lange termijn.
Wil je samen sparren en vrijblijvend advies ontvangen over een passend verdienmodel voor jouw app? Neem gerust contact op, we denken graag met je mee!
Doorgaans spreken we over de volgende 5 verdienmodellen:
■ Een full app verdienmodel
Bij een full app verdienmodel betaalt de gebruiker eenmalig voor de app. De gebruiker krijgt direct de volledige waarde van de app, zonder extra te moeten betalen voor functionaliteiten of premiums.
■ Een freemium app verdienmodel
Bij een freemium kan de doelgroep een gratis app downloaden, waarmee deze toegang krijgt tot de belangrijkste functionaliteiten. De gebruiker kan vervolgens tegen betaling de ervaring verrijken.
■ Een free trial app verdienmodel
Met een free trial app krijgt een gebruiker direct volledige toegang tot de applicatie en alle functionaliteiten. Om toegang te behouden tot de app, dient de gebruiker vervolgens voor de app te betalen.
■ Een advertentie in app verdienmodel
Met een verdienmodel met advertenties kun je de doelgroep een gratis app bieden. Je ontvangt van de adverteerder steeds een klein bedrag op het moment dat de gebruiker een advertentie ziet.
■ Een sponsorship verdienmodel
Maak je een app voor een niche en zijn er meerdere spelers in de markt gebaat bij de ontwikkeling? Het is dan mogelijk dat andere bedrijven de ontwikkeling en het gebruik van de app willen sponsoren.
Ieder app verdienmodel heeft zijn voor- en nadelen. Om je te helpen bepalen welk verdienmodel het beste aansluit bij jouw concept, lichten we de 5 populairste app verdienmodellen onderstaand uitgebreid toe.
Hoe werkt het app verdienmodel?
Zoals de naam al doet vermoeden, betaalt de doelgroep met dit verdienmodel eenmalig voor de app. De gebruiker krijgt direct toegang tot de gehele app en alle functionaliteiten. De prijs die je kunt vragen voor de app hangt volledig af van wat gebruikers bereid zijn te betalen.
Wat is de impact op de gebruikerservaring?
Omdat de gebruiker betaalt voor de volledige app, is de gebruikerservaring doorgaans goed. De gebruiker hoeft bijvoorbeeld geen extra functionaliteiten te ‘unlocken’, maar geniet meteen van de complete ervaring.
Wanneer gebruik je dit verdienmodel?
■ Je hebt een groot bereik en als merk een goede naamsbekendheid.
■ Je wilt de doelgroep direct een volledige en waardevolle ervaring bieden.
■ Je investeert doorgaans veel in marketing, waarmee je de doelgroep overtuigt.
■ Je hebt een onderscheidende propositie ten opzichte van (gratis) alternatieven.
Een voorbeeld:
Een voorbeeld van een one-payment app die we bij DTT gemaakt hebben is de Elizabeth on Food app. Elizabeth Auerbach had al een grote naamsbekendheid en een trouw online publiek met 45.000+ volgers. Hierdoor kon zij haar app aanbieden voor een eenmalige betaling van €12.99.
Voordelen |
Overwegingen |
Je verdient direct geld met elke download. |
Je ontvangt maar een keer een betaling van gebruikers. |
Je biedt gebruikers direct een optimale ervaring en de volledige waarde. |
Zonder naamsbekendheid is het moeilijk om gebruikers te overtuigen te betalen voor de app. |
De verwachtingen voor de betaalde app zijn hoog, deze dien je waar te kunnen maken. |
|
Je dient relatief veel geld of energie in marketing te investeren. |
|
Het freemium app verdienmodel is één van de populairste verdienmodellen. Met een freemium app bied je gebruikers een gratis versie van de app met standaard functionaliteiten. Een gebruiker kan de ervaring verrijken door tegen betaling extra functionaliteiten, producten, premiums of andere voordelen te ‘unlocken’.
In het freemium app verdienmodel maken we onderscheid tussen (2.a) consumeerbaar, (2.b) niet-consumeerbaar en (2.c) abonnement.
Hoe werkt het verdienmodel?
Met dit verdienmodel kunnen gebruikers in de app 'consumeerbare' aankopen doen. Deze aankopen kun je eenmalig of gedurende een bepaalde tijd gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan extra speeltijd en speciale features in een game app. Vaak kan een gebruiker betalen met echt geld of de virtual currency van de app.
Wat is de impact op de gebruikerservaring?
De in-app aankopen kunnen de ervaring zowel verbeteren als verminderen. Gebruikers kunnen bijvoorbeeld gefrustreerd raken omdat zij moeten betalen voor extra’s. Ook kan een app zijn waarde verliezen als spelers indirect kunnen betalen voor hun voortgang. Om de gebruikerservaring en de waarde van de app te waarborgen is een goede balans van groot belang.
Wanneer gebruik je dit verdienmodel?
■ Dit verdienmodel is populair bij o.a. games, apps voor welzijnsdiensten en entertainment.
■ Je kunt consumeerbare aankopen aanbieden die de ervaring verrijken.
■ Je kunt een goede balans bieden tussen gratis en premium content en features.
■ Je hebt een goede strategie voor een succesvolle virtuele economie.
■ Je richt je op een oudere doelgroep of je kunt jonge gebruikers beschermen tegen financiële gevolgen.
Voorbeelden:
Populaire voorbeelden van Freemium apps met consumeerbare aankopen zijn Candy Crush Saga, Fortnite, Clash of Clans en Bumble.
Voordelen |
Overwegingen |
Het is voor gebruikers laagdrempelig om de app te gebruiken. |
Veel gebruikers zullen niet overgaan tot betaalde aankopen. |
Je kunt relatief eenvoudig een groot publiek aanspreken en aan je binden. |
Het moeten aankopen van extra’s kan zorgen voor frustratie. |
Gebruikers kunnen de belangrijkste functionaliteiten uitproberen en zo de waarde van de app leren kennen. |
Je moet gebruikers actief stimuleren om aankopen te blijven doen. |
De aankopen verbeteren en verrijken de gebruikerservaring. |
|
Trouwe gebruikers zijn vaak bereid om aankopen te blijven doen. |
Hoe werkt het verdienmodel?
In dit freemium verdienmodel kunnen gebruikers niet-consumeerbare aankopen doen. Dit houdt in dat zij blijvend toegang krijgen tot premium features. Denk hierbij aan verborgen levels of nieuwe personages in games. Ook kan het gaan om fotofilters, extra diensten of nieuwe content.
Wat is de invloed op de gebruikerservaring?
Dit verdienmodel heeft doorgaans een positief effect op de gebruikerservaring, omdat de aankopen niet verbruikt kunnen worden of verlopen. Gebruikers blijven toegang hebben tot de extra’s of premium content.
Wanneer gebruik je dit verdienmodel?
■ Dit verdienmodel is populair bij o.a. games, apps voor welzijnsdiensten en entertainment.
■ Je kunt gebruikers extra features, diensten of nieuwe content bieden.
■ Je kunt de content regelmatig uitbreiden of vernieuwen.
■ Je kunt een goede balans bieden tussen gratis en premium content en features.
Voorbeelden:
Een voorbeeld van een Freemium non-consumable app die door DTT is ontwikkeld, is de Doula Bevallingcoach app. De app ondersteunt vrouwen tijdens het hebben van weeën. De gebruiker kan andere functies ‘unlocken’, zoals achtergrondmuziek of ademcoaching. Andere apps die gebruik maken van dit verdienmodel zijn Breeze en The Sims FreePlay.
Voordelen |
Overwegingen |
Het is voor gebruikers heel laagdrempelig om de app te gebruiken. |
Veel gebruikers van een gratis versie gaan niet tot aankopen over. |
Je kunt relatief eenvoudig een groot publiek aanspreken en aan je binden. |
Gebruikers kunnen betaalde features niet eerst uitproberen. |
Gebruikers kunnen de belangrijkste functionaliteiten uitproberen en zo de waarde van de app leren kennen. |
Je dient nieuwe content toe te voegen om aan huidige klanten te blijven verdienen. |
De gebruikerservaring wordt met de aankopen consistent verrijkt. |
Je moet gebruikers actief blijven stimuleren om aankopen te doen. |
Trouwe gebruikers zullen snel bereid zijn om voor nieuwe features te betalen |
Hoe werkt het verdienmodel?
Met het freemium subscription verdienmodel kunnen gebruikers eerst een gratis versie downloaden, waarna zij een abonnement kunnen afsluiten om volledig toegang te krijgen tot de dienst, extra features of content. Denk bijvoorbeeld aan media, een professionele tool of cloudopslag. Vaak kan er gekozen worden voor verschillende abonnementsvormen en -duren.
Wat is de impact op de gebruikerservaring?
Dit verdienmodel heeft een positief effect op de gebruikerservaring, omdat het abonnement meer mogelijkheden biedt en de gehele beleving verrijkt. Wel is het van belang – om meer abonnees te kunnen werven – dat je ook al een waardevolle beleving biedt met de gratis app, nog voordat iemand een abonnement afsluit.
Wanneer gebruik je dit verdienmodel?
■ Dit verdienmodel is populair bij o.a. apps voor online tools, productiviteitsapps, media en entertainment apps.
■ Je wilt een stabiele en voorspelbare inkomstenstroom genereren met de app.
■ Je aanbod is uniek en onderscheidt zich duidelijk van dat van de concurrent.
■ Je hebt de mogelijkheid om content of de dienst aan te passen, te vernieuwen en te verrijken.
Voorbeelden:
Een goed voorbeeld van freemium met abonnementsvorm is de VoNo app. De Voice Note Memo to Mailapp biedt gebruikers de mogelijkheid zichzelf voice memo’s te sturen. Het gebruik is gratis, maar met een abonnement krijg je meer opslagruimte, meer features en een advertentievrije gebruikersomgeving. Andere voorbeelden zijn Duolingo, LinkedIn, Dropbox, Todoist en Spotify.
Voordelen |
Overwegingen |
Met de gratis versie kun je veel potentiële klanten aan je binden |
Veel gebruikers van de gratis versie zullen niet tot aankopen overgaan. |
Abonnementen bieden een constante en voorspelbare inkomensstroom |
Er kan veel concurrentie zijn, wat het moeilijk maakt om je te onderscheiden. |
Je kunt de abonnementsprijzen op de duur verhogen |
Je dient de content of dienst met regelmaat te vernieuwen of te verrijken. |
Met een abonnement betalen gebruikers periodiek kleine bedragen, wat de drempel verlaagt. |
|
Je kunt met een gratis proefabonnement de doelgroep overtuigen. |
|
Hoe werkt het?
Met het free trial model kunnen gebruikers eerst de app en dienst in hun volledigheid uitproberen. Na de gratis proefperiode kunnen zij de app en dienst blijven gebruiken door een abonnement af te sluiten. Bij dit verdienmodel, in tegenstelling tot de freemium, is er na afloop van het proefabonnement geen gratis basisversie van de app beschikbaar.
Wat is de impact op de gebruikerservaring?
Het is belangrijk om met een free trial app een goede gebruikerservaring te bieden, om gebruikers te kunnen overtuigen een betaald abonnement af te sluiten. Doordat de gehele app – met alle functionaliteiten – beschikbaar wordt gesteld met een abonnement, geniet de gebruiker van een optimale gebruikerservaring.
Wanneer gebruik je dit model?
■ Je biedt een app of dienst waarbij je gebruikers de volledige beleving dient te bieden om de waarde van de app te kunnen ervaren.
■ Je streeft naar een stabiele en voorspelbare inkomensstroom.
■ Je aanbod is uniek en onderscheidt zich duidelijk van dat van de concurrent.
■ Je kunt de content of de dienst, vernieuwen, verrijken en blijvend onderscheiden.
Voorbeelden:
Een goed voorbeeld van een free trial, opgevolgd door een betaald abonnement, zijn Disney+, Headspace, Faceapp, YouTube Red en Apple TV+.
Voordelen |
Overwegingen |
De free trial wordt vaak alleen benut door leads die echt geïnteresseerd zijn in de app en het abonnement. |
Omdat gebruikers weten dat zij een abonnement moeten afsluiten, zijn ze vaak niet geïnteresseerd in de free trial. |
Kosten van gratis downloads en niet-relevante aanmeldingen blijven beperkt. |
Ook kunnen gebruikers bewust alleen van de free trial profiteren, zonder daarna een abonnement af te willen sluiten. |
Gebruikers ervaren de volledige waarde, waardoor zij eerder een abonnement afsluiten. |
In de startup fase is het moeilijk om abonnees aan je te binden en genoeg omzet te genereren. |
Met een abonnement geneer je een stabiele en voorspelbare inkomensstroom. |
Je dient de app relevant te houden en te verrijken om opzeggingen te voorkomen. |
Je kunt abonnementen eenvoudig uitbreiden of upgrades aanbieden. |
Groeiende concurrentie kan het moeilijk maken om abonnees te behouden. |
Hoe werkt het?
Met in-app advertenties kun je gebruikers een gratis app bieden door hun advertenties te tonen. Elke keer wanneer de gebruiker een advertentie ziet of hierop klikt, verdien je een klein bedrag. Ook kun je gebruikers laten betalen voor een premium account, om de app te gebruiken zonder advertenties.
Wat is de impact op de gebruikerservaring?
Advertenties komen in veel vormen en maten. De ene advertentie belemmert de gebruikerservaring meer dan de ander, denk aan een full-screen ad ten opzichte van een banner. Het is belangrijk om te zoeken naar een balans, waarbij de advertenties voldoende opleveren en tevens de goede gebruikerservaring wordt gewaarborgd. Vaak kunnen gebruikers ook videoadvertenties bekijken in ruil voor extra’s, wat hun ervaring kan verrijken.
Wanneer gebruik je dit model?
■ Je wilt gebruikers een gratis app bieden en toch inkomsten genereren.
■ Je hebt een groot aantal gebruikers waardoor de advertenties je genoeg opleveren.
■ Je kunt advertenties verwerken in de app, zonder dat de gebruikerservaring als negatief wordt ervaren.
Een voorbeeld:
Een goed voorbeeld van het in app advertentie verdienmodel is Youtube, waarbij aan gebruikers gepersonaliseerde ads worden getoond. Gebruikers kunnen er ook voor kiezen om te betalen voor een gebruikerservaring zonder advertenties.
Voordelen |
Overwegingen |
Je kunt gebruikers de volledige app en ervaring gratis aanbieden. |
Advertenties belemmeren vaak de gebruikerservaring. |
Doordat gebruikers de waarde van de app ervaren, zijn zij vaak bereid te betalen voor een premium account of abonnement. |
Je hebt een groot aantal trouwe gebruikers nodig om dit model winstgevend te laten zijn. |
Ad blockers kunnen een bedreiging vormen voor dit verdienmodel. |
|
Hoe werkt het?
Als je een app maakt voor een bepaalde niche, kan het mogelijk zijn om samen te werken met andere spelers binnen de markt. Tegen betaling promoot je dan andere bedrijven, middels het tonen van logo’s of advertenties, het bieden van aanvullende producten of via content marketing.
Wat is de impact op de gebruikerservaring?
In hoeverre dit verdienmodel impact heeft op de gebruikerservaring, hangt volledig af van de manier van promotie. Het tonen van logo’s belemmert nauwelijks de gebruikerservaring, maar het tonen van advertenties mogelijk wel. Gepromote content kan als vervelend worden ervaren, maar een aanvullende dienst als een verrijking.
Wanneer gebruik je dit verdienmodel?
■ Je biedt een app die interessant is voor een groot maar specifiek publiek.
■ Je kunt merken een aanbod doen die zowel voor hen, als voor jou en gebruikers waarde toevoegt.
■ Je kunt een merk promoten zonder de gebruikerservaring te belemmeren.
Een voorbeeld:
Een goed voorbeeld van dit verdienmodel is het partnership tussen Headspace en Nike. Atleten kunnen hun prestaties verbeteren door gebruik te maken van begeleide meditatie van Headspace (Nike News, 2018).
Voordelen |
Overwegingen |
Samen kun je meer mogelijk maken en de app en elkaars dienst verrijken. |
Het is uitdagend om een goede sponsordeal te sluiten. |
Samen kun je meer gebruikers aan je binden. |
Je bent met een sponsordeal deels afhankelijk van de sponsorende partij. |
Met een groot klantenbestand, kun je steeds meer sponsors aantrekken. |
Het verdienmodel dat past bij jouw idee is afhankelijk van veel factoren. Bij DTT helpen wij je graag te bepalen welk verdienmodel in jouw geval het meeste zal opleveren. Zowel op de korte als lange termijn. Vervolgens helpen we je het gereserveerde budget zo efficiënt mogelijk in te zetten om een winstgevende en toekomstbestendige app te ontwikkelen. Meer weten over onze werkwijze? Lees hier meer over op onze werkwijze pagina.
Vanaf de eerste sparsessie, de ontwikkeling van de applicatie tot aan de blijvende ondersteuning: samen halen we maximaal resultaat uit jouw app. Nu en in de toekomst!
Een app laten ontwikkelen of wil je vrijblijvend sparren over jouw idee? Vertel ons meer over jouw plannen, wensen of uitdagingen. We denken direct mee en geven antwoord op je belangrijkste vragen. Neem vrijblijvend contact op.