Data-gedreven strategie

Speel jij met een idee voor een digitaal concept, of heb jij al een oplossing die in gebruik wordt genomen en wil je bijvoorbeeld de app loyaliteit verhogen? Wij helpen jou graag verder om meer te halen uit jouw concept of oplossing met een data-gedreven strategie. Een strategie waarbij wij onderbouwd met cijfers toewerken naar concrete doelstellingen en meetbare resultaten.

Op deze pagina lees jij meer over hoe wij data-gedreven inzichten toepassen om meer downloads te genereren, omzet te verhogen en gebruikers tevreden maken.

Ontvang jij graag een advies op maat voor jouw oplossing? Neem dan vrijblijvend contact op. 

We helpen je graag snel verder met een vrijblijvend overleg

dtt-service-image

Een data-gedreven strategie helpt je om:  

service-block-icon

Doelstellingen concreet en meetbaar te maken

service-block-icon

De bruikbare inzichten binnen jouw oplossing naar boven te halen

service-block-icon

Onderbouwde keuzes te maken op basis van concrete cijfers

service-block-icon

Het meeste te halen uit jouw ontwikkelbudget

Data-gedreven: besluitvorming met zekerheid

Met een ‘data-gedreven’ werkwijze zetten we feiten en cijfers op een slimme manier aan de basis van de besluitvorming, zo stellen we zeker dat resources worden ingezet waar deze het meeste waard zijn. Hiermee voorkomen wij aannames en gaan wij zorgvuldig om met de beschikbare budgetten.


Als concreet voorbeeld: het kan de doelstelling zijn dat gebruikers die een app downloaden zoveel mogelijk overgaan tot het aanschaffen van een abonnement. Tussen de download en het afnemen van een abonnement zitten een aantal stappen. Deze reeks aan stappen wordt ook wel een ‘funnel’ genoemd. Door alle stappen in de funnel goed in kaart te brengen en de relevante handelingen van gebruikers op te slaan, kunnen we exact zien waar optimalisaties ons gaan helpen om meer gebruikers te laten overgaan tot een betaling.

Stap 1

Eerste scherm
van de app

1000

gebruikers

1000

gebruikers
95%
Stap 2

Gebruiker
selecteert taal

950

gebruikers

950

gebruikers
87%
Stap 3

Gebruiker
vult naam in

826

gebruikers

826

gebruikers
43%
Stap 4

Gebruiker registreert
een account

335

gebruikers

335

gebruikers
46%
Stap 5

Gebruiker
koopt abonnement

163

gebruikers

163

gebruikers

Een voorbeeld van een funnel: doorstroom van onboarding tot betaalscherm.

In de funnel hierboven zien we dat 57% van gebruikers afhaken bij stap 4: het registreren van een account. Dit inzicht laat zien dat wij nu het meeste resultaat (of abonnementverkoop) kunnen behalen door te focussen op het verbeteren van accountregistratie zodat meer gebruikers uitkomen bij het betaalscherm (stap 5).

Hoe we data-gedreven werken

Binnen onze data-gedreven werkwijze staan de volgende pijlers centraal:

service-icon

01

service-icon

Waar werken we naar toe?

We kijken samen naar de gestelde doelen en ambities binnen jullie oplossing. Wat willen we bereiken? Welke waarde willen we bieden, en wat zijn de behoeften van gebruikers en stakeholders? Wij helpen met het stellen van de juiste vragen, zodat wij focussen op de punten die echt belangrijk zijn.

service-icon

02

service-icon

Hoe ziet succes eruit?

Een doelstelling is pas van waarde wanneer wij concreet kunnen zeggen dat het doel is behaald. Of, nog niet is behaald.

Dit doen wij door doelstellingen meetbaar te formuleren. Bijvoorbeeld:

Omzet: een gebruiker moet in haar eerste twee maanden gemiddeld €1,50 opbrengen Organische groei: een gebruiker moet gemiddeld 1.2 nieuwe gebruikers uitnodigen Behoud: van 100 gebruikers op dag 1, moeten 30 actieve gebruikers overblijven op dag 7 Marketing: de app inkomsten moeten 50% van de marketinguitgaven dekken

Door de doelstellingen meetbaar te maken, voorzien wij onze data-gedreven strategie van extra houvast. Een concreet inzicht in waar we staan en hoe ver we nog moeten. Dit stelt ons ook in staat om tussentijds bij te sturen: mogelijk was een doelstelling te ambitieus, of nog niet ambitieus genoeg.

service-icon

03

service-icon

Waar staan we nu?

Een bekende uitspraak is: ‘meten is weten’. Maar wat meten we precies?

We kijken waar gebruikers vandaan komen, welk gedrag zij vertonen in de oplossing en tot welke resultaten dit leidt. – Hoe vaak wordt het betaalscherm bezocht, en hoe vaak wordt de betaalknop ingedrukt? Gebeurt dit vaker als deze knop groen is in plaats van rood? – Door de handelingen van gebruikers op te slaan, brengen we doeltreffende optimalisaties nauwkeurig in kaart.

Voor het bijhouden van de waardevolle inzichten voorzien wij in een volledige ontzorging op zowel technisch als analytisch vlak, inclusief ontwerp en ontwikkeling. Wij zorgen dat de juiste inzichten worden verzameld en geven een onderbouwd advies voor de volgende stappen.

service-icon

04

service-icon

Wat is ons volgende doel?

Wij zien altijd ruimte om processen en oplossingen nóg beter, efficienter, eenvoudiger te maken. Wanneer wij een doel hebben behaald, kijken we samen verder naar de volgende mijlpalen.

Dit maakt onze data-gedreven werkwijze een doorlopend proces, waar wij bij elke stap een beter beeld hebben van de cijfers, de oplossing en de behoeften van gebruikers.

cta image

Overleg met
onze digitale experts

Email onsarrow right
cta image

Full service.
Voor alles digitaal.

meeting-room-image

Concept, design, strategie, ontwikkeling, onderhoud, groei.
Wij doen het allemaal, met één team in centrum Amsterdam.

In overleg stemmen wij onze digitale dienstverlening af op de behoeften en wensen van onze opdrachtgevers.

Neem vrijblijvend contact op voor een advies op maat. Wij helpen je graag digitaal vooruit.

meeting-room-image
cta image

Overleg met
onze digitale experts

Email onsarrow right
cta image