ASO staat voor App Store Optimisation, ofwel het verbeteren van de vindbaarheid van mobiele applicaties in de app stores. Hoe hoger de app staat in de rankings van de app stores, hoe meer de app zal worden gedownload.
De meest bekende app stores zoals Google Play en de Apple App Store kijken naar honderden factoren om de positie van jouw app te bepalen. Onder andere de titel, de omschrijving, de zoekwoorden, het app icoon en de ratings kunnen een grote impact hebben op de downloadcijfers. Met ASO richten we ons op het optimaliseren van de factoren die bijdragen aan de positie in de app stores, om deze te versterken en meer downloads te genereren. Samen formuleren we heldere doelstellingen afgestemd op jouw app en komen we tot een aansluitende ASO strategie.
DTT heeft 5+ jaar ervaring in ASO, met sterke resultaten tot gevolg. Middels ASO heeft DTT haar eigen app VoNo naar tientallen #1 posities gebracht op de app stores, waarmee het aantal organische downloads met >200% is toegenomen in een periode van 12 maanden.
Op deze pagina lees je hoe we te werk gaan voor ASO. Neem gerust contact op voor een vrijblijvend advies op maat.
Met een ‘data-gedreven’ werkwijze zetten we feiten en cijfers op een slimme manier aan de basis van de besluitvorming, zo stellen we zeker dat middelen worden ingezet waar deze het meeste waard zijn. Hiermee voorkomen we aannames en gaan wij zorgvuldig om met de beschikbare budgetten.
Zo ook met ASO: bij de aftrap formuleren we samen heldere en meetbare doelstellingen. Wat willen we bereiken, en op welke termijn? Een concreet inzicht in waar we staan en hoe ver we nog moeten. Dit stelt ons ook in staat om tussentijds bij te sturen: mogelijk was een doelstelling te ambitieus, of nog niet ambitieus genoeg.
Zo formuleren we een onderbouwde ASO strategie om jouw app omhoog te helpen in de app stores. Lees hier meer over onze data-gedreven werkwijze.
We brengen de huidige app store trechter in kaart. Van app icoon tot downloadknop: we achterhalen precies hoeveel mensen op elke stap doorstromen richting een download, of afhaken. Zo maken we inzichtelijk op welke stappen momenteel de grootste knelpunten zitten. Op deze knelpunten zijn optimalisaties het meeste waard.
We voeren tevens een health check uit op de huidige productpagina. Hier kijken we onder andere of de pagina voldoet aan de best practices vanuit Apple en Google. Op basis van deze inzichten laten we de ASO strategie doeltreffend aansluiten op jouw situatie. Van quick fixes met hoge potentie, tot een duurzame aanpak voor de komende drie, zes en twaalf maanden.
We voeren maandelijks experimenten uit om de overtuigingskracht (en daarmee de conversiekracht) van de app store productpagina te verhogen.
Door A/B testen uit te voeren op verschillende onderdelen van de app store productpagina zien we welke combinaties het vaakst overtuigen richting een download. We zetten bijvoorbeeld twee (of vier) uitwerkingen van het app icoon live: het app icoon met de beste prestatie houden we aan. Via deze methode hebben we de downloadcijfers voor VoNo met tientallen procenten laten toenemen (voorbeeld).
Door structureel en gericht A/B testen uit te voeren op alle onderdelen van de app store productpagina, werken we onderbouwd toe naar een productpagina die optimaal converteert. Dit met elke maand al een direct positieve impact op de downloadcijfers.
De resultaten van de experimenten vatten we maandelijks samen in een toegankelijk rapport, dit inclusief een onderbouwd advies voor de volgende stappen. Zo kunnen we samen efficiënt doorpakken en maken we structureel stappen vooruit.
Met onze ASO werkwijze voorzien wij in ontzorging, zekerheid en een stabiele groei.
Elke maand delen wij een rapport van de gemaakte stappen. Vol waardevolle en relevante inzichten, inclusief een toegankelijke samenvatting met de maand-op-maand voortgang (en, later, jaar-op-jaar). Zo zien we precies wat de impact is van de ASO-inspanningen, en op welke fronten we nog extra kunnen inzetten. Op basis van deze inzichten delen wij tevens een onderbouwd advies voor extra stappen die tot nog meer resultaat kunnen leiden. Samen kijken we elke maand hoe we ervoor staan en waar we heen gaan.
Van consultancy en code reviews, tot strategie, lancering en marketing. Met onze brede digitale dienstverlening helpen we je graag verder om jouw concept of oplossing te versterken.
Cijfers, inzichten en meetbare doelstellingen: we zetten de feiten aan de basis van besluitvorming. Zo werken we onderbouwd toe naar de gestelde doelen.
Lees meer
Onze werkwijze brengt jouw project van een ‘goed idee’ naar een ‘volledig uitgewerkt concept’, klaargestoomd voor development.
Lees meer
Van websites, serious games, apps tot aan bedrijfskritische oplossingen: de digitale wereld draait op code. Met een code review zorgen we ervoor dat de techniek van de oplossing aan alle kwaliteitseisen blijft voldoen.
Lees meer
Usablity testing leert ons wat gebruikers écht van jouw app, game en/of website vinden. Wat vinden zij goed en wat kan er beter of gebruiksvriendelijker? Op basis van hun feedback kunnen we de gebruikerservaring optimaliseren. Heel gericht en met zekerheid.
Lees meer