
Operatie Z.U.I.V.E.R.: Samen strijden tegen zwerfafval
Spelenderwijs zwerfafval opruimen en meer leren over duurzaamheid.
Een spel inzetten om zwerfafval op straat tegen te gaan. Die opdracht kregen wij van de gemeente Hollands Kroon, de grootste gemeente van Nederland. In co-creatie zijn wij gekomen tot Operatie Z.U.I.V.E.R.: een spannende serious game waarin basis- en middelbare schoolleerlingen het tegen elkaar opnemen om de straten van Hollands Kroon schoon te houden.
Opgeruimd staat netjes
In de Operatie Z.U.I.V.E.R. Serious Game passen we gamification toe om een jonge doelgroep te motiveren én te informeren over zwerfafval. Voor het oprapen van zwerfafval wordt de speler beloond: in een Augmented Reality weergave van de gemeente wordt het omliggende gebied toegekend aan de speler. Een soort capture the flag, waar de speler gebieden op de kaart kan veroveren. Vervolgens kunnen andere spelers het gewonnen gebied weer terugpakken. Door middel van gamification worden de spelers niet alleen gemotiveerd, maar ook geïnformeerd over het soort afval wat zij oprapen en hoe dit gerecycled kan worden. Ook krijgen zij hiervoor punten waarmee ze hun virtuele karakter kunnen wijzigen, voor een persoonlijke en unieke uitstraling binnen het spel.
Basisscholen strijden tegen het zwerfafval én elkaar
Operatie Z.U.I.V.E.R. is in oktober 2021 gelanceerd met de eerste jaarlijkse campagne: de zwerfafvalweek. De basisscholen in Hollands Kroon konden met een eigen uitnodiging meedoen met een eigen schoolteam. Zo kunnen de leerlingen onderling zien wie het meeste zwerfafval heeft opgeruimd, en wordt een gezonde competitie aangemoedigd tussen de scholen. De eerste campagneweek was een groot succes: er zijn maar liefst meer dan 6000 stukken zwerfafval opgeruimd.
Waardevolle inzichten voor de gemeente
Naast het motiveren en informeren van de spelers, wordt met de oplossing ook ingezet als een innovatieve manier om waardevolle inzichten te verzamelen over zwerfafval binnen de gemeente. In een maatwerk back-end systeem wordt de gemeente voorzien van een realtime heatmap van de plekken waar zwerfafval wordt gevonden en welke types zwerfafval waar voorkomen. Met deze inzichten kan de gemeente haar middelen gericht inzetten: een mooi voorbeeld van data-gedreven handelen.
Beheer in eigen handen
De oplossing kan volledig zelfstandig worden beheerd door de gemeente Hollands Kroon. Met een maatwerk Content Management Systeem (CMS) kan de gemeente gebruikers beheren, scholen uitnodigen en beheren, en gebieden aangeven waar het spel niet beschikbaar is. Zo waarborgen we de veiligheid van de spelers.
Heb jij een oplossing waar gamification een rol kan spelen voor motiveren, belonen en informeren? Of wil je meer weten over Operatie Z.U.I.V.E.R.? Neem gerust vrijblijvend contact op met ons.

Swipende groene vingers binden én belonen. Voor een groeiend en bloeiend klantenbestand
Swipende groene vingers binden én belonen


Landelijk en realtime inzicht in beschikbare ziekenhuisbedden
De realtime bedchecker: Altijd plek voor goede zorg

Serious topic voor een serious game in >8.000 klaslokalen
Nationale Serious Game: kinderen mediawijs maken
