Home > Over DTT > Artikelen

Vergroot je kansen op een succesvolle en winstgevende app

Vergroot je kansen op een succesvolle en winstgevende app

Diverse bronnen leren ons dat er wereldwijd zo’n 2,5 miljoen officieel geregistreerde app-ontwikkelaars actief zijn. Echter hebben lang niet alle ontwikkelaars ooit een app gepubliceerd welke voor het grote publiek te downloaden is. De ontwikkeling van apps zit in de lift en het lijkt dan ook om een explosieve groeimarkt te gaan. Toch is maar een klein deel van de ontwikkelde apps winstgevend. Hoe kun je de kans op een succesvolle en winstgevende oplossing vergroten? 

Stappen tot app succes

Bezitters van een smartphone of tablet kunnen inmiddels kiezen uit meer dan 1,3 miljoen apps. Mede om deze reden verwacht onderzoeksbureau Gartner dat de komende jaren slechts weinig apps winstgevend zullen zijn. Dit lijken negatieve cijfers en vooruitzichten maar het tegendeel is waar mits je de juiste voorbereidingen treft en het concept van te voren goed uitwerkt. Want er zijn inderdaad weinig apps die hun geld terug verdienen, maar er zijn ook maar weinig app ondernemers die de volgende kritische stappen doorlopen voordat ze naar de app store gaan:

  1. Een uitgebreid marktonderzoek:
    Het inzichtelijk maken van de doelstellingen en middelen van de klant, een aanvullend onderzoek naar het marktsegment en de technische haalbaarheid.
  2. Uitwerken van de oplossing met behulp van mock-ups en een workflow:
    Het concept uitwerken met behulp van mock-ups en een workflow. Dit verkleint de kans op denkfouten en vergoot de kans op succes. Het vergroot de gebruiksvriendelijkheid van de oplossing en het biedt een uitstekende basis voor een overeenkomst en draagt bij aan succesvol projectmanagement.
  3. Opzetten van een duidelijke positionering en strategie voor de eerste versie van de app.
  4. Ontwikkelen van kwalitatieve en enthousiasmerende grafische designs.
  5. De app laten ontwikkelen door een bewezen kundig ontwikkelaar met veel sterke cases in de app stores.
  6. De app laten ontwikkelen door een app ondernemer die zelf ook levensvatbare apps heeft gelanceerd.
  7. De app uitvoerig laten testen. 
  8. De app pas live zetten en promoten wanneer hier genoeg concrete aanleiding voor is.

Wanneer je deze stappen doorloopt, zit je direct al bij de top 1-2% beste apps in de app store. 

Wil je meer informatie over het succesvol lanceren van je app concept of heb je verdere vragen of opmerkingen, bel of mail ons gerust.

Meer artikelen

Joost Gunterman

meer weten?

Neemt u dan gerust contact op via de telefoon of e-mail. Wij staan u graag te woord.