Home > Over DTT > Artikelen

Verdienmodellen van mobiele applicaties

Verdienmodellen van mobiele applicaties

Wilt u geld verdienen met een app? Er zijn verschillende verdienmodellen, elk verdienmodel heeft zijn eigen voor- en nadelen. Om tot een goed verdienmodel te komen moeten verschillende afwegingen worden gemaakt. In dit artikel geven we een overzicht van de kansen en mogelijkheden om geld te verdienen met een app.

Het kiezen van een app store

Elk platform heeft zijn eigen app store. Zo heeft Apple de App store, Android de Google Play Store en heeft Windows de Marketplace en Windows Store. Voor alle app stores geldt dat er een gedeelte van de opbrengst naar de betreffende app store gaat. Momenteel zijn de App Store van Apple en de Google Play Store van Android de best verkopende app stores. Meer dan 90% van de applicaties wereldwijd worden in deze digitale stores verkocht.  

Een gemiddelde Apple gebruiker geeft gemiddeld zes keer zoveel geld uit aan applicaties dan een Android gebruiker. De Android Google Play Store heeft echter meer (onbetaalde) gebruikers en downloads. Wanneer u een groter publiek wilt bereiken dan is de Google Play Store een betere keuze dan de App Store. Uiteraard kunt u de app ook laten ontwikkelen zodat ze in beide app stores verkrijgbaar zijn.

Het aanbieden van de app in de App Store

Bij het aanbieden van de app in de verschillende app stores heeft u de volgende mogelijkheden: 

  • Applicatie aanbieden met een vastgestelde verkoopprijs.
  • Gratis applicatie aanbieden met aanvullende in-app (premium) aankopen. 
  • Gratis applicatie aanbieden met een aanvullend abonnement. 
  • Gratis applicatie aanbieden met advertenties.

Applicatie aanbieden met een vastgestelde verkoopprijs

Veel applicaties worden verkocht met een vastgestelde prijs. De meeste apps worden aangeboden voor een bedrag van €0,89. Daarnaast worden er ook apps voor premium prijzen verkocht. In dat geval gaat het vaak om bedragen tussen de €2,50 en €15, -. Premium apps zijn gericht op een nichemarkt, ofwel een klein publiek met specifieke wensen.

Het uitgangspunt bij het aanbieden van betaalde (en met name hoog geprijsde Premium apps) is het leveren van een uitstekende app met een hoge toegevoegde waarde voor de gebruiker. De voordelen die de applicatie biedt moet de gebruiker overtuigen om tot koop over te gaan. Bijvoorbeeld: The Alchemist SMS (Scrap Management System) app wordt voor maar liefst €359,99 in de Apple App store aangeboden, maar helpt bedrijven in de schrootmetaalindustrie significante kostenbesparingen door te voeren. Deze potentiële kostenbesparingen maken de app tot een interessante investering.

Applicaties zoals games, zakelijke toepassingen en informatieve apps leveren vaak een unieke waarde waardoor de gebruiker bereid is om te betalen. Mocht u een app willen aanbieden met dit verdienmodel dan doet u er in veel gevallen goed aan om naast de betaalde versie ook een gratis versie van de app aan te bieden. Met behulp van deze uitgeklede gratis versie kunnen gebruikers eerst kennismaken  met de app, wat idealiter leidt tot meer verkopen van de betaalde versie.

Gratis applicatie met aanvullende in-app aankopen (Freemium)

Een succesvolle strategie voor het aanbieden van apps is het model van een gratis app met in-app aankopen (freemium model). Doordat de app gratis wordt aangeboden is de app interessant voor een grotere doelgroep en wordt de app vaker gedownload.

Door aanvullende extra’s (in-app purchases) aan te bieden tegen een bepaald bedrag heeft de app een uitstekend verdienmodel. De app wordt zo ingedeeld dat een gebruiker óf steeds een tijdje moet wachten tot de app weer kan worden gebruikt óf dat er eerst een aankoop moet worden gedaan om verder te kunnen.

Gratis applicatie met een aanvullend abonnement (voor extra functies)

Een derde manier om de app aan te bieden is in de vorm van een gratis applicatie met een aanvullend abonnement. Hoewel dit verdienmodel redelijk succesvol is gebleken, wordt dit model nog niet veelvuldig toegepast. Voorbeelden van apps waarbij dit verdienmodel succesvol is gebleken zijn onder andere nieuws apps, magazines en dating apps. Ook de populaire chatdienst Whatsapp is overgestapt naar dit verdienmodel. Om dit verdienmodel te doen slagen is het van belang dat de applicatie op de langere termijn interessant blijft voor de gebruiker. Dit kan door middel van nieuwe content (bijvoorbeeld magazines) of het aanbieden van een unieke functionaliteit of dienst (zoals Whatsapp).

Gratis applicatie met advertenties

Een gratis app met advertenties is een veel gebruikt verdienmodel. Android gebruikers zijn minder snel bereid om voor een app te betalen, ook niet in de vorm van in-app aankopen of in abonnementsvorm.

Ontwikkelaars die gebruik maken van advertenties worden betaald op basis van het aantal clicks op de advertentie of op basis van de totale hoeveelheid getoonde advertenties.

Het verdienmodel met advertenties is lucratief als u een app wilt ontwikkelen waarmee een groot publiek wordt bereikt. Immers hoe meer mensen er worden bereikt, hoe hoger de opbrengsten zijn.

Bonus tip

Naast het kiezen van de juiste app store en het verdienmodel, kunt u uw omzet aanzienlijk vergroten door uw applicatie in meerdere talen uit te brengen. Veel ontwikkelaars focussen zich alleen op het land van herkomst en laten andere lucratieve markten (en potentiële kopers) links liggen. Wanneer u ervoor zorgt dat de app in meerdere talen beschikbaar komt vergroot u dus uw kansen en inkomsten.

Is uw interesse gewekt? DTT gaat graag met u om de tafel om de mogelijkheden en onmogelijkheden omtrent uw app idee te bespreken. Bel of mail ons gerust.

Meer artikelen

Rein van Strien

meer weten?

Neemt u dan gerust contact op via de telefoon of e-mail. Wij staan u graag te woord.