Home > Over DTT > Artikelen

The ins and outs van in-app aankopen

The ins and outs van in-app aankopen

Iets waar veel opdrachtgevers nieuwsgierig naar zijn bij de ontwikkeling van een app zijn de zogenaamde ‘in-app aankopen’. De naam zegt het al: aankopen die je binnen de app doet. Wij delen graag onze ervaringen.      

In het kort

Als je apps gebruikt (o.a. Candy Crush, Tinder, Spotify), zul je zeker in-app aankopen tegengekomen. Denk bijvoorbeeld aan: nieuwe gamelevels, afkopen van reclame of andere functionaliteiten. Kort door de bocht: het is een manier om (extra) aan een app te verdienen. Want zeg nou eerlijk: download jij een app die geld kost bij installatie? Liever niet. Logisch, aangezien je nog geen zekerheid hebt van wat de app jou biedt. Als je eenmaal aan de app gewend en gehecht bent geraakt, heeft de eigenaar of ontwikkelaar een grotere kans op een succesvolle verkoop. Dat is het idee. 

Een voorbeeld: onze geliefde Doula app

In enkele van onze apps kun je ook in-app aankopen doen. Bijvoorbeeld in de Doula bevallingscoach app. Wij vragen initiatiefneemster Marijke Sibie om een toelichting. Marijke: “Eerst even voorstellen hoor. De Doula app loodst de vrouw en haar partner op een rustige en liefdevolle manier door de eerste uren van de bevalling.

In potentie kan de app miljarden vrouwen in de wereld een doula aan bed bieden. Ik vind het heel belangrijk dat Doula beschikbaar is voor iedereen.” Daarom is de download vanuit de Apple app store en de Google Play store gratis.

In 2014 heeft Marijke de kosten voor de iPhone versie uit eigen zak betaald. Een extra investering in Android lag echter niet binnen de mogelijkheden. De markt vroeg hier wel om. Wij besloten daarom een helpende hand te bieden door te investeren in het Android platform. En als kers op de taart Doula beschikbaar te maken in vijf extra talen. Het vertalen van wat er tijdens een bevalling gezegd wordt, is zo cultuur- en taalspecifiek dat de coaching van de app opnieuw geschreven en ingesproken is. Vijf extra native speakers die ook verloskundige of Doula zijn, hebben de app daarom in eigen taal ingesproken.

Eigenaar en directeur Jeffrey zegt: “Het belangrijkste van de Doula app is het kunnen helpen van vrouwen wereldwijd. Dit is iets waar wij als bedrijf graag in investeren. Wij zien Doula een beetje als ons kindje.

De Doula app heeft vier in-app aankopen:

  1. Achtergrondmuziek.
  2. Ademhalingsbegeleiding.
  3. Statistieken.
  4. Alles gecombineerd: Doula compleet.

Het geld dat de in-app aankopen oplevert, zal dan ook geïnvesteerd worden in een vernieuwde en verbeterde versie met nog meer talen.”

Lees meer over de Doula bevallingscoach app

DTT denkt graag met je mee over het verdienmodel achter je app. Tijdens een kopje koffie bespreken we de mogelijkheden en beantwoorden we jouw vragen. Uiteraard vrijblijvend. Neem daarom vandaag nog contact met ons op.

Relevante publicaties  
Zo vergroot je kansen op een succesvolle en winstgevende app.
Zoektocht naar investeerders.
Van app idee en business case tot investeerders.
Investeerders vinden voor uw app idee.
Verdienmodellen van verschillende mobiele applicaties.

Meer artikelen

Rein van Strien

meer weten?

Neemt u dan gerust contact op via de telefoon of e-mail. Wij staan u graag te woord.