Home > Over DTT > Artikelen

Ontwikkelingen op de tablet markt (Deel II)

Ontwikkelingen op de tablet markt (Deel II)

In het vorige artikel lieten we al weten dat er een aantal interessante ontwikkelingen zijn op de tablet markt. In deel II van dit artikel nemen we de ontwikkelingen van Amazon en Samsung onder de loep, vergelijken we de prijzen van de verschillende tablets en bespreken we de verwachtingen voor 2013.

Amazon

De kwartaalcijfers uit deel 1 tonen aan dat Amazon een derde positie inneemt. In 2012 is Amazon zich steeds meer gaan richten op het verkopen van eigen tablets. Amazon verkoopt de tablets alleen via de eigen website en heeft de hoge positionering mede te danken aan deze strategie.

In september kondigde Amazon de opvolger van haar eerste tablet aan: de Kindle Fire HD, beschikbaar in 7-inch en 8,9 inch. Met zijn enorme online store heeft Amazon een unieke positie ten opzichte van zijn concurrenten, die in tegenstelling tot Amazon wel weer over een veel hoger budget beschikken.

Amazon liet weten dat het in de toekomst nog harder gaat werken aan de productlijn. Met deze ontwikkeling richt Amazon zich op een bredere doelgroep. Echter is het iedereen die maar enige kennis heeft van deze markt al duidelijk dat Amazon zich meer moet richten op internationale content, wil het bedrijf haar concurrenten in de toekomst voor kunnen blijven.

Microsoft

Amazon’s grote rivaal uit Seattle, Microsoft, welke zich al sinds jaar en dag op de tablet markt richt, verscheen pas in 2012 met de tweede serie modellen. Geheel volgens de Microsoft traditie werd dit gedaan in de vorm van software, maar evenals Google realiseerde Microsoft zich dat het zich naast software ook op hardware moet richten.

In juni kondigde Microsoft de Surface aan, een tablet verkrijgbaar met Windows RT en Windows 8. Met het uitbrengen van de Surface geeft Microsoft opnieuw een originele draai aan de invulling van een besturingssysteem.

Met de Surface tablet richt Microsoft zich niet alleen op consumptie, maar ook op productiviteit. Microsoft doet dit door een toetsenbord uit te brengen dat vastgemaakt kan worden aan de Surface.

Het spel van prijs, formaat en diensten

Hieronder een overzicht van de verschillende tablets:

Kleinere tablets:

  • De iPad mini vanaf €335,-
  • De Google Nexus 7 vanaf €245,-
  • De Amazon Kindle Fire HD 7” vanaf €150,-
  • De Samsung Galaxy Tab 2 vanaf €230,-
  • Microsoft biedt momenteel geen kleinere tablets aan.

Grotere tablets:

  • De Apple iPad vanaf €450,-
  • De Google Nexus 10 is momenteel nog niet in Nederland te koop.
  • De Amazon Kindle Fire HD 8.9” vanaf €225,-
  • De Samsung Galaxy Tab 2 10.1 vanaf €300,-
  • De Microsoft Surface RT vanaf €480,-

Veel eerder uitgebrachte modellen zijn te verkrijgen met hoge kortingen. Zoals eerder al besproken, is er een flinke prijzenoorlog gaande, waar de consument uiteindelijk het meest van profiteert.

Daarnaast worden de tablets steeds dunner en sneller, terwijl de breedte en hoogte blijft stijgen. Voorheen bestond de keus alleen uit een 7-inch óf een 10-inch tablet, waardoor de klant vaak genoodzaakt werd om een tablet van een ander merk aan te schaffen. In 2012 verdwenen al deze problemen en nam het aanbod van tablets explosief toe.

Toch is het belangrijkste verschil tussen alle tablet aanbieders te vinden in het ecosysteem. De vijf dominante tablet aanbieders hebben hun eigen specifieke product en bijbehorende service. De strijd tussen hen richtte zich daarbij in toenemende mate op de kwaliteit van het tabletscherm.

Een vooruitblik op 2013 en verder

Waarschijnlijk is het u al opgevallen dat wij nog niets over de patentenstrijd tussen alle aanbieders hebben vermeld, terwijl er op dit gebied wel een paar opmerkelijke gebeurtenissen hebben plaatsgevonden in 2012.

De patentenstrijd zal ongetwijfeld invloed hebben op het komende jaar en de jaren die volgen, maar het is meer en meer duidelijk geworden dat geen van de dominante vijf spelers zich laten weerhouden om vooruitstrevend te zijn in de tablet markt. Tablets verkopen is simpelweg een te lucratieve business. 

Het blijft lastig om te voorspellen wat er in 2013 gaat gebeuren op het gebied van tablet ontwikkeling, maar een aantal trends zijn nu al duidelijk. Apple zal haar tablet aanbod komend jaar blijven vernieuwen, de prijs hoger houden dan haar concurrenten en melden dat de producten die zij aanbieden van een hogere kwaliteit zijn.

Google zal zich voornamelijk richten op het hardware aanbod, maar ook op bijbehorende diensten, en zal zeer waarschijnlijk nauwer gaan samenwerken met Motorola.

Samsung zal blijven proberen de gekozen strategie voort te zetten, om zodoende Android tot het grootste besturingssysteem te maken, Amazon zal doorgaan met het maken van goedkopere tablets en deze verspreiden via de eigen website. En Microsoft zal proberen haar markaandeel significant te vergroten door grote promotiecampagnes rondom Windows 8.

Eén ding is duidelijk, er gaan harde klappen vallen in 2013. De vraag is alleen bij wie?

Benieuwd naar ons inzicht in de laatste ontwikkelingen op de tablet markt?

We helpen je graag verder. Neem vandaag nog contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.

Meer artikelen

Joost Gunterman

meer weten?

Neemt u dan gerust contact op via de telefoon of e-mail. Wij staan u graag te woord.