Home > Over DTT > Artikelen

App voor Marketing & Marketing voor je App

App voor Marketing & Marketing voor je App

In dit artikel snijden we, zoals de titel al doet vermoeden, twee onderwerpen aan welke een zekere samenhang vertonen. Apps worden vaak ingezet voor marketing- en promotiedoeleinden, echter een kans op succes is klein zonder een sterk promotieplan voor de uitgebrachte app.

De App in de “markt” plaatsen

Een App met een direct verdienmodel die er goed uitziet en soepel werkt heeft potentie. Toch zal deze app niet zomaar op een smartphone van de gewenste gebruiker terecht komen. Het uitsturen van een persbericht of het creëren van een promotionele actie zijn slimme toevoegingen om de App net dat extra zetje te kunnen geven. Om de App nog krachtiger in de markt te plaatsen kan het inschakelen van relevante Twitteraars, het ontwikkelen van een aansprekende landingpage, het maken van een promotievideo en contact leggen met relevante reviewsites enorm helpen.

Kijk bijvoorbeeld naar Rovio, de ontwikkelaar van Angry Birds. Dit was een erg populaire game voor smartphones en tablets maar in combinatie met de juiste marketing is het over de hele wereld een hype geworden. Geruchten over een film, Angry Birds winkels en plannen voor een Tv-serie, maken de game tot één van de succesvolste allertijden.

App als toegevoegde waarde

Veel websites zijn vaak ingericht met complexe navigatiestructuren en zitten boordevol informatie. Dit kan nadelig zijn voor de toegankelijkheid en hierdoor zullen bezoekers misschien wel sneller afhaken. Ook is het vaak lastig om grote stukken tekst van een website te lezen op een smartphone omdat deze pagina’s hier niet op zijn ingericht. 

Een app kan uitkomst bieden. Door informatie van een website slim in te richten binnen een App en daarnaast unieke features te leveren, kan een App een unieke toevoeging zijn voor de marketing van de organisatie. Naast de inhoud van de app blijft het design belangrijk om gebruikers te binden. Zorg dat de App gemakkelijk in gebruik is en er spetterend uitziet om gebruikers extra enthousiast te maken.

Goede voorbeelden hiervan zijn het snel checken van je saldo of een bedrag overschrijven na een avondje uit. De Apps die hiervoor zijn ontwikkeld komen tegemoet aan deze behoefte en zijn gemakkelijk in gebruik. Dit stemt natuurlijk niet alleen tot tevredenheid van gebruikers maar leidt ook tot extra publiciteit en omzet voor de organisatie.

Voor welke doeleinden de App ook wordt gebruikt, zorg ervoor dat bij de uitwerking aan het complete plaatje wordt gedacht. Een prachtig design, gebruikersgemak en de marketing eromheen spelen hierin een doorslaggevende rol.

Jij bent nu aan zet!

Wil je meer weten over hoe je marketing kan inzetten voor de promotie van je app? Neem vandaag nog contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. Samen bespreken we de mogelijkheden, jouw doelen en beantwoorden we al je vraagstukken.

Meer artikelen

Rein van Strien

meer weten?

Neemt u dan gerust contact op via de telefoon of e-mail. Wij staan u graag te woord.