App ontwerptips

App ontwerptips

De app ontwerptips van Mike Krieger, mede-eigenaar Instagram.

De kwaliteit van design met betrekking tot mobiele applicaties heeft de afgelopen jaren een grote ontwikkeling doorgemaakt. Vele populaire app ontwikkelaars hebben de lat wat betreft de ‘looks’ hoger gelegd dan ooit tevoren, waardoor app designers een belangrijke rol zijn gaan spelen.

Tijdens de ‘500 Startups’ Warm Gun conference’ is design hét centrale thema. Mike Krieger, mede-eigenaar van Instagram, stelde tijdens zijn presentatie dat ervaringen van gebruikers onterecht als ‘tweederangs burgers’ worden gezien. Wanneer de focus niet gericht is op gebruiksvriendelijkheid en het tijdig beantwoorden van vragen heb je volgens Krieger geen waarde. Het lijkt er, aldus Krieger, te vaak op dat app ontwikkelaars en designers zich zelden tot nooit bezighouden met de gebruiksvriendelijkheid van de producten die zij aanbieden. 

Het ontwerpproces vernieuwen

Om de tendens van slecht ontwerp te doorbreken, willen we graag een aantal tips van Mike Krieger delen. In zijn advies aan deze bedrijven vroeg hij in hoeverre ‘they’re getting the design right or if they have the right design. Met andere woorden; is het design slechts goed of is er sprake van het juiste design? Wanneer de functies en gebruiksvriendelijkheid bij een goed design ontbreken is er immers alsnog sprake van een slecht ontworpen product. Krieger had daarnaast nog een aantal praktische tips, die hieronder zullen worden behandeld.

Het ontwerpproces is niet iets dat volledig kan worden gerealiseerd door de meeste organisaties. Het ontwerpproces bestaat volgens Krieger uit zes onderdelen: begrijpen, observeren, samenstellen, ideatie, prototyping en iteratie. Het doel is om organisaties te helpen om in te zien waar ze aan bouwen en waar de vraag in de markt ligt. De zes punten worden hieronder meer gedetailleerd besproken.

6 design tips

  1. Begrijpen: Designers moeten er op uit om onderzoek te doen om zo meer inzicht te verkrijgen in de doelgroep. Daarnaast zegt Krieger dat onderzoek doen via Google niet meetelt. Ga er op uit in de wereld en doe gedegen primair onderzoek. Keer terug met een ‘zen mentaliteit’ waarbij je voor jezelf helder op een rijtje hebt welk probleem er opgelost moet worden.
  2. Observeren: Denk niet te weten wat je gebruikers doen, denken en nodig hebben, maar ga er op uit en observeer hen! Leer je doelgroep zo goed kennen dat jij ze uiteindelijk beter kent dan zij zichzelf.
  3. Synthetiseer: Kom met iets op de proppen waarover je zo enthousiast bent dat je het zelfs met vreemden in de trein zou willen delen. In het geval van Instagram is dit bijvoorbeeld het eenvoudig delen van foto’s met vrienden.
  4. Prototyping: Elk prototype beantwoordt een vraag die je verder helpt om het product sterker te maken.
  5. Ideatie: Krieger geeft de voorkeur aan kwantiteit tijdens brainstorming en daarbij elk idee op te schrijven. Of dit nu gebeurt op een whiteboard, notebook of welke andere vorm dan ook.
  6. Iteration: Leer van bovenstaande ervaringen en maak ofwel een verbetering òf verzin een compleet nieuw concept.

Om ontwerpers te helpen betere producten te maken, deelde Krieger de strategie die heeft bijgedragen aan het gigantische succes van Instagram:

  1. Haal inspiratie uit eerdere ervaringen en inzichten: Ontdek wat er in de wereld speelt en kom niet alleen met vooraf verzonnen ideeën. Ga naar buiten en kom in contact met een van de vele ‘mini-experts’ die je verder helpen in het onderzoek. Enige kennis is namelijk beter dan geen kennis. De oprichters van Instagram waren voordat ze het bedrijf startten al zeer geïnteresseerd in fotografie en onderzochten nauwkeurig hun obsessies maar ook hun beperkingen. Bij Krieger was zijn beperking bijvoorbeeld het gebrek aan ontwerpervaring.
  2. Bedenk op welk gebied jij het verschil wilt maken:Het is belangrijk om te weten wat voor type bedrijf je wilt creëren. Daarbij moet je je kunnen onderscheiden van andere bedrijven.
  3. Codeer niet voordat de schetsen klaar zijn: Spreek alles hardop uit, al is het tegen een muur, om te achterhalen welke ideeën kunnen slagen en welke ideeën de prullenbak in kunnen. Instagram is, voorafgaande aan het enorme succes, ook door vele ideeën gegaan waarvan het merendeel is gedumpt.
  4. Stel leercurves van een week: Focus je op dingen die je uiteindelijk ook daadwerkelijk wilt bouwen en bepaal tot waar een product goed genoeg is. Instagram behoudt zijn focus door iedere week een specifieke vraag te beantwoorden (bijvoorbeeld “Willen mensen onderling foto’s naar elkaar verzenden wanneer zij onderweg zijn? En kunnen we filters bouwen die, naast dat ze functioneel zijn, er ook nog goed uitzien?”). De doelstellingen die zij hadden waren strak gesteld en iedere vrijdag waren de uitkomsten bekend.
  5. Test het product in sociale situaties: Kun je eenvoudig je product en service aan de persoon naast je aan de bar uitleggen, zodat hij of zij het meteen begrijpt? Zo niet, vereenvoudig je product!
  6. Snelle tovenaarstrucs voor ‘social prototyping’: Wees selectief in wat je test en deelt. Instagram verstuurde een vroege groepsuitnodiging waarbij ze gebruik maakten van Google Docs en daarmee feedback van respondenten kreeg.
  7. Weet hoe ver je kunt gaan: Is de feature storend voor gebruikers, pas dan het aan. Zit je nog met onbeantwoorde vragen met het huidige product? Zo niet? Laat het los en move on!
  8. Bouwen en verschepen: Leer van wat andere mensen doen met jouw product en gebruik hun commentaar als feedback ter verbetering van je product.

Meer artikelen