Home > Over DTT > Artikelen

Algoritme App Store

Algoritme App Store

Een goed idee in combinatie met de juiste uitvoering leidt mogelijk tot een goede app. Maar wanneer de app eenmaal in de App Store staat, is het ook van belang dat de app gevonden wordt. Een goede app is immers weinig waard wanneer deze niet wordt opgepikt door gebruikers. Daarom is het de vraag: hoe zorg je ervoor dat je app gevonden wordt? DTT legt hieronder het algoritme van de App Store uit.

Werkwijze algoritme

Net als bij de zoekmachine Google, is er een algoritme werkzaam die de zoekresultaten op basis van bepaalde variabelen filtert en daarmee de positie van een app bepaalt in de store. Een eerste belangrijke voorwaarde om hoog in de App Store te komen, is het aantal downloads. Bij betaalde apps vormt de dagelijkse verkoop een belangrijke indicator. Opmerkelijk is ook dat alleen de laatste vier dagen van downloads worden meegewogen. In het verleden behaalde resultaten bieden dus geen garantie in de App Store. Daarnaast wordt er in de ranking van Apple ook rekening gehouden met de dag van de week. Omdat er in het weekend meer apps worden gedownload, wordt dit gecorrigeerd door het aantal downloads af te zetten tegen het totaal aantal downloads in een gemiddeld weekend.

Er wordt een methode met een gewogen gemiddelde toegepast, waarbij de downloads worden afgezet tegen het totale gemiddelde (on)betaalde downloads in de gehele App Store. In het weekend vinden er meer downloads plaats dan door de week. Wanneer er bijvoorbeeld op een zondag tweemaal zoveel downloads worden gedaan, betekent dit dus niet dat een app tweemaal zoveel stijgt in de ranking. Er worden immers sowieso meer apps gedownload.

Meest opgebracht

Applicaties worden niet enkel op basis van kwantiteit maar ook op basis van opbrengst gewaardeerd. Dit is mede te danken aan EA Sports, die zag dat concurrerende developers ook 10 dollar vroegen voor kwalitatief veel minder goede spellen. Hierover deed EA Sports met succes zijn beklag bij Apple.  Het feit dat EA Sports één van de grootste ontwikkelaars is die voor Apple winst genereert, is waarschijnlijk één van de redenen waarom hier door Apple gehoor aan werd gegeven.

De formule die voor de sales in deze markt wordt gegeven volgens developer Baptiste Benezet is de volgende:

 

Wijzigingen door Apple

Apple heeft in maart 2012 zijn meest recente, grote wijziging in het algoritme doorgevoerd. Eén van deze wijzigingen was duidelijk te merken in China, waar de meeste 5 sterren ratings van derde partijen worden ingekocht.

Deze wijzigingen in het algoritme zijn bedoeld om de zogenoemde ‘cheaters’ er uit te filteren. De Chinese ontwikkelaar Koram Game is met hun spel ‘Feng Wan Three Kingdoms’ van de 4e naar de 335e plek afgezakt. Ze scoorden 302 keer 5-sterren reviews en 51 reviews met 1 ster, maar bijna niets daartussen. Hieruit concluderen we dat zij door het nieuwe algoritme herkend zijn en als gevolg daarvan uit de top 5 zijn verwijderd. Er bestaan marketingkantoren die duizenden downloads en 5-sterren ratings voor klanten genereren, zonder dat de apps ooit geopend zijn. Met het nieuwe algoritme worden de valsspelers hiervoor dus gestraft.

Intensiteit gebruik

Er gaan ook sterke geruchten dat de ‘frequency of usage’ bijdraagt aan de ranking in de App Store. Marketinglokkertjes met een slechte applicatie die na downloaden al snel niet meer gebruikt worden, kunnen wel de downloads omhoog jagen, maar hebben maar weinig invloed op de ranking.

Echter is de frequentie van gebruik wel een lastige graadmeter omdat gebruik vaak met de inhoud van de app te maken heeft. Hierdoor zouden vooral applicaties die voorzien in nieuws, weer en verkeersvoorspellingen een duidelijk voordeel hebben, aangezien dit type applicaties het vaakst geopend en gebruikt worden. Apps die minder gebruikt worden maar wel kwaliteit leveren zouden hierdoor benadeeld worden.

Sinds dit verschijnsel zijn er ook de zogenoemde ‘ASO-bedrijven’ die, net als bij zoekmachine-optimalisatie, proberen de app hoger in de zoekresultaten te krijgen. Hierbij worden belangrijke key-points genoemd als Keywords, Naming, Description, Screenshots, Video’s, Pricing, Rating en Reviews.

De toekomst van de apps

Uit privacyoverwegingen zal er de komende maanden nog veel geschaafd worden aan het algoritme. Er zijn namelijk nog te veel apps die persoonlijke gegevens lekken. Daar zal snel verandering in komen. Opvallend is dat Apple niet op alle geruchten reageert.

Meer weten? Neem dan vandaag nog contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. We delen graag in een persoonlijk gesprek onze expertise.

Meer artikelen

Rein van Strien

meer weten?

Neemt u dan gerust contact op via de telefoon of e-mail. Wij staan u graag te woord.